neděle 24. října 2010

Norská mytologie ve videohrách



Valkyrie Profile poprvé vyšla na Playstation jedničku v roce 1999. My češi jsme o ní tehdá nevěděli jelikož nedostala červenou pro prodej v Evropě (což je ovšem humorné: japonci vytvářejí light RPG silně založené na severo-evropské mytologii a rozhodnou se hru v Evropě nevydat. Skvělý nápad. Gratulieren). Hru si u nás zahráli jen ti, kteří hráli hry pálené, tudíž za pět prstů (což já jsem nebyl, už od malička jsem herní vývojáře platil kupováním u nás předražených her. Jen si vzpomínám jak jsem dal skoro dva tisíce za Final Fantasy 7...).
Z hry se stala kultovka a podpultovka, jelikož díky omezenému množství printů ji bylo těžké sehnat.

Pak přišlo PSP a Square-Enix se rozhodl vydělat nějakéty zlaťáčky tím, že hru importuje na tento systém. Smazala originální anime FMVčka, přidala neoriginální digitální FMVčka (která do hry díky postarší grafice vůbec nezapadají – můj názor, kamenujte tímto směrem...) a pod názvem Valkyrie Profile: Lenneth vydala v celém světě. A já si ji koupil. A nedohrál, páč mi příjde neuvěřitelně těžká. No a po nějaké době se Square rozhodl, že příběhy tří sester Valkýr (Lenneth, Hrist a Silmeria) vydělávájí málo a že by měli udělat další díl. A tak udělali díl, který vyprávěl o Valkýře Silmerii na PS2. Hra sice opustila zajímavou formu vyprávění, jakou měla Lenneth. I tak se ale podařilo vytvořit silný příběh a dobrý herní systém. Škoda jen že se o této hře zase tolik neví. IGN ji dokonce prohlásila za Nejlepší hru roku 2006, kterou nikdo nehrál. Já ji teda hrál, nebo spíš stále hraju, jelikož je stejně jako její sestra Lenneth tak těžká, až je téměř nehratelná.
Třetí hra se jmenuje Covenant of Plume a vyšla na Nintendo DS a nevypráví o třetí sestře Hrist, nýbrž zase o Lenneth – o této hře se rozepíšu příště více jelikož jsem ji jako jedinou ze série dohrál. Tadááá.
Celkově je série Valkyrie Profile skvělý nápad. I když hry nejdou moc do hloubky co se týče norské mytologie, pro neznalého člověka to může dobrý start. Máme tu základy: svět se dělí na dvě části – Midgard, kde žijí lidé a Asgárd, kde žijí Bohové. Bohům velí Odin, ten vysílá vždy jen jednu valkýru aby nasbírala duše padlých bojovníků – Einhejirary a připravila je na souboj s Aesiry (což ve hře není vysvětleno, kdo to je – v mytologii jsou to Obři) a zabránili tak konci světa Ragnaroku. Valkýry jsou tři – z toho aktivní, tedy ve službě, je jen jedna, zatímco zbylé tři spí v tělech smrtelníků. V mytologii je Valkýr nespočet z toho nejznámější je Hrist (kterou najdete i ve hře, zatímco ostatní jména jsou vymyšlená). Ve zbylých ohledech se hra mytologii příliš nevyužívá.

Žádné komentáře: